Alla inlägg under april 2010

Av Mikael - 24 april 2010 13:13

Min favo låt med fröken Stefani (Lady Gaga). Hon är ju en fantastisk tjejis.



Av Mikael - 22 april 2010 11:53

Hur bra är inte den här pic'n lol..... Ett litet tillskott till burka debatten    


 

Av Mikael - 22 april 2010 08:51

Kan man läsa lite om här på New Scientist tidningen. Dottern sa här om dagen en komisk sak. Först så gnäller man om att det är för varmt, och sen nu blir det för kallt...


Har inte orkat att leta fram om förra vulkan omgången för ca 160 år sedan som ledde till svält och elände i fattiga U-Lands Sverige, så att rika Etiopien skickade mat bistånd till u-landet sve... (man tackar...) Vilket är hilarious ju.   För det skvallrar man ju inte om här i Sverige, och det är sånt man får veta av Etiopier själva.


Eyjafjallajökull small 1820talet någon gång. Man har gjort en samlad europeisk forskning om effekterna nyligen. Kommer faktiskt inte ihåg om det var pga detta vulkan utbrott, eller om det var ett till senare 1870talet där effekterna var fatala under en 8-10års period. Det är detta med abstrakta siffror *En massa sammansatta svordomar* lol. Mesta har jag sett en dokumentär om, samt läst lite granna, sen aldrig kommit mig för att läsa på mer om det.


Innan denna kompletta sammanställning så har man inte lagt ihop försämrat jordbruk, dödsantal, svält och elände, tillsammans med väderrapporter från Uuropeisk marin handelsflottan som har dagliga väderobservationer med några tims mellanrum från hela altanten under dom sista 3-400åren?! Dom är noggranna.     


Egentligen så borde man ha listat ut detta tidigare, men det är ju Okristligt att det är en vulkan, och inte Gud som stälelr till det ju!   

Av Mikael - 22 april 2010 08:38

Lämnade junior på dagis precis, och fick gå igenom en himla tät snövägg, som ju givetvis är jättevanlig så här års och inte har att göra med vulkan-aska så klart enligt den otroligt välutbildade fröken. Som jag frågade ifall dom ska släpa ut ungarna i den här cancer snön? Vilket dom givetvis skulle, och imorgon så skulle det vara solsken och "Disney-prinsessor som sprang runt???" kan man ju undra om hon inbillar sig...


Säkert så är det så att dom inte ser något dåligt, utan springer runt och ser solsken atm???


Att det är svavel snö atm, och sen att om 3 veckor så brukar det vissa somrar var +35c i skugga, samt att det ligger ett askmoln över oss var ingen hint till henne att det kunde vara som jag sa (Askmoln huuu?? Nää.... sa hon), där hon stod och såg ut som Nalle pu (lika tom o förvirrad i blicken). Nåja.... Junior överlever ju, så vad säga.. 


Säkert så är det ju dåligt väder minst en vecka till innan det lättar, om vi inte har otrolig tur att vindarna blåser tillbaka skiten... Men fröken har tur och ser bara solsken....  

Av Mikael - 22 april 2010 06:57

Det här är inget man kan träna sig till att bli. Visuospatialt orienterad som person. Det är någonting som man har latent neurologiskt pga sitt genetiska finfina arv. Man kan bli mera medveten om hur man fungerar, samt vässa sina förmågor och bli mer varse om baksidorna så att man inte åker ner i stress, panikångest o ångestbrunnen pga att man är utbränd av vårat samhälle. Men det finns inga dataprogram eller psykologiska utarbetade modeller att byta gener....


Jag o familj, mina barn, mitt x, min nya tjejis, samt umgänge jag har (som t.ex Alex, Anders, Mauritz), och några här online vet jag, att vi fungerar så här. Än så länge så vet jag att det här latenta arvet går i Finsk-ugriskt, Valon, Iranskt m.m


Koncentrationen uppmärksammas ju mycket i dag, med "Kognitiva störningar" där dom exekutiva funktionerna är *nedsatta* påstås det kroniskt vilekt är BS. Ofta så får talesättet "in i ena örat och ut ur andra" substans för oss. När man börjar att berätta något viktigt, så koncentrerar vi oss, och med det så stänger vi av dom Audiospatiala områderna i hjärnan (stänger av öronen) och vi ser förväntansfulla och glada ut, och ser era läppar röra sig men registrerar kanske inte all verbal kommunikation då.


Beroende på hur intressant det är, och hur motiverade vi är att ta till oss den verbala informationen, så fastnar det mer eler mindre.Vi har ju inga problem att kommunicera både med verbal och visuell kommunikation. Mer än att vi har alla disocciativa utsvävningar där man försvinenr in i abstrakta visuella föreställningar både om det man pratar om, och det som poppar upp i huvudet. Jag har lärt mig att vänta en stund innan den andre är tillbaks på planeten jorden då   innan man fortsätter.


Normalt sett så orkar alla i snitt 7 minuter av kontinuelig monolog om ngonting, vilket kanske är mindre för oss. Däremot så kan vi sitta och hålla på med intressant visuellt intag i 16tim oavbrutet.


För tjejerna som har organisations behov, och gärna pratar om samma sak mer än en gång, så blir det konflikter med killarna, eftersom vi stänger av öronen direkt av koncentration när vi får höra disk, dammsug, gå å handla, städa etc.  Som gör att ni blir arga på oss, och vi blir lite irriterade och lessna så att vi skiter i det i ren protest.


Testa lite symbol språk, rita en diskborste, en dammsugare, och en sträck gubbe som städar = en väldans glad flicka.   Så blir vi flitiga hehe, eftersom alla grabbisar gillar oftast att göra andra glada, o speciellt tjejerna.


Som läkaren sa till oss, så registrerar vi allt i rummet vi är i (jag kan återge hans rum ganska så väl precist då, även om jag har lärt mig att avskärma mig visuellt idag med tunnelseende typ), och vistas i, vilket inkluderar alla förändringar och rörelse som sker i rummet. Ofta så är t.ex att någon kommer in i rummet, knackar på dörren, tele ringer osv otroligt aggiterande för koncentrationen, och det tar några sekunder med gapande mun att samla ihop koncentrationen. Föreställ er ett klassrum i dag, med all rörelse och ljud. Tillsammans med att vi helst står upp, el/och går runt själva för att vara "extra koncentrerade", vilket trotsar alla sociala förväntningar "Att man sitter still när man är fokuserad/koncentrerar sig". Lärare har ju lärt sig på snabb kurs att "vårat beteende" är Adhd, vilket man blir lite irriterad på då. Att man har missat allt i inlägget innan, inte har läst pedagogik och inlärnings tekniker är ju inte så viktigt?!....

Av Mikael - 22 april 2010 06:33

Jag hittade lite om detta då på viki som är ett bra hak att hitta sökord o benämningar för mycket. Det kanske nu inte stämemr överens till fullo, så man ska väl tänka på att bygga en liten bredare kunskapsbas om detta, baserat på mer än viki, men men det är som sagt bra ställe att börja på.


Visual thinkers describe thinking in pictures. As approximately 60%-65% of the general population, it's possible that a visual thinker may be as likely as any human being to also have good spatial-temporal reasoning or visual spatial ability without the two having any necessary direct relationship. Acute spatial ability is also a trait of kinesthetic learners (those who learn through movement, physical patterning and doing) and logical thinkers (mathematical thinkers who think in patterns and systems) who may not be strong visual thinkers at all. Similarly, visual thinking has been described as seeing words as a series of pictures which, alone, is not exactly the same phenomena spatial-temporal reasoning.


Research by Child Development Theorist Linda Kreger Silverman suggests that less than 30% of the population strongly uses visual/spatial thinking, another 45% uses both visual/spatial thinking and thinking in the form of words, and 25% thinks exclusively in words. According to Kreger Silverman, of the 30% of the general population who use visual/spatial thinking, only a small percentage would use this style over and above all other forms of thinking, and can be said to be 'true' "picture thinkers".


Visual learning is a teaching and learning style in which ideas, concepts, data and other information are associated with images and techniques.


Visual learners also prosper when shown graphs, graphic organizers, such as webs, concept maps and idea maps, plots, and illustrations such as stack plots and Venn plots, are some of the techniques used in visual learning to enhance thinking and learning skills.

Visual learners usually possess these qualities:

   1. have great instinctive direction
   2. can easily visualize objects


Kinesthetic learning is a teaching and learning style in which learning  takes place by the student actually carrying out a physical activity, rather than listening to a lecture or merely watching a demonstration


A sign language (also signed language) is a language  which, instead of acoustically conveyed sound patterns, uses visually transmitted sign patterns (manual communication, body language) to convey meaning—simultaneously combining hand shapes, orientation and movement of the hands, arms or body, and facial expressions to fluidly express a speaker's thoughts.


Det här är väldans aktuellt för oss pga att vi pratar väldans mycket samtidigt med gester och symbolspråk så att glas och annat spills ut lol, mitt eget rekord är 9 glas på en kväll haha. Förklarar jag olika saker så illustrerar jag det gärna med hjälp av saker, som dottern skrattar åt när jag har byggt solsystemet eller somatiska celler med kaffekoppar o frukter osv.   Samtidigt som man flaxar med armar och yvigt hjälper till ens förklaring med handgester och egna ljudeffekter.     


Visuospatial, Visual Thinking, Visual Language, Visual Lerning, Kinesthetic Lerning.

Av Mikael - 22 april 2010 03:53

Så här 4 på morgonen när jag har sovit +9 timmar så slår det mig att folk tror på allt man säger, samt missförstår en för att man är en syrlig retsticka emot våran "ras o art indelning" idag. Lite oroad blir man, och det smäller väl upp en i ansiktet om man inte rätar till det lol.


Våran grupp handlar om en blandetnisk nomad genotyp grupp som förmodlingen har spridit sig inom den allmänna poulationen. Eftersom man är visuellt orienterad så påverkar det socialt kroppsspråk beteende och att man undermedvetet är observantare på det sociala kroppsspråket, så att man samlar ihop sig i grupp på så sätt, vilket resulteras i att man kanske i större utsträckning kramas med partners som använder dom visuospatiala områderna själva.


Det är ju inte så att man är en utomjording, annan art osv, även om man kan tro att många andra misstänker det att man är.


Etnologiskt är det här intressant för om det stämmer utbrett att det i praktiken är så att man söker sig socialt till samma "neurologiska" typ av person för "reproduktion" så blir det lite vajsing med dagens underart populations utvecklings indelningar för oss då alla då.


Att jag driver med både ras, och underart begreppet är för att det behövs. Men det kanske ska skrivas ibland med en "varnings flagga" så att ingen får ideér.   


Tidigare att det är så att våra visuella neurologiska förmågor har utveckalats parallellt inom arter homosapiens sapiens, beror ju till stor del att "mina/våra släktingar" har varit isolerade baserat på hur man ser det. Både pga att man rör mycket på sig, och av andra orsaker. Det är ju bara dom sista få tusen åren som man kan säga med säkerhet hur euroasiska nomadfolkslag och bofasta follkslag har samlevt.


För nomadgruppen som har varit i ett större behov att använda visuella förmågor, där man lever i mindre grupper, så är det väl inte så konstigt att man har vässat dessa förmågor.


Egentligen så är intelligens oväsentlig, men titta nu mina vänner. Forskning säger idag åt dig att gå ut o gå ju, det är bra för minne och sinne ju, som märks positivt för t.ex demens patienter. Så om det är mycket långvarig rörelse i generation efter generation som har gett resultat för vår del, så är det troligast detta som är orsak än att vi är utomjordingar.


Ens sociala kropps språk är präglat först o främst av en familj, släkt och nära vänner. Kompisgrupper som håller ihop tenderar att dela värderingar både pga att man påverkar varandra, man delar symbolspråk, intressen och tycken.


Däremot så finns är ens emotionella utrops ansiktsuttryck baserat på ens ansikts muskulaturs uppbyggnad som varierar inom ett bestämt spektrum (så att dessa uttryck är globala, minus medfödda genotyp variationer). Jag tittar mycket på ögon/munnen för igenkännande, vilket tydligen är lite okänt då? pga att man har hunnit så lång att EU kollar ögon, Asien näsa.... 


Det här med geotyp grupp är lite svårt att avgöra för mig idag, iom att nab byggs av dominanta, halvdominanta och ressecciva gen-alleler. Däremot så är det möjligt att kolla ens mtDNA (mammisarna) och ens Y-kromosom (pappisarna) arv, och fast ställa släktskaps grupp(er) man tillhör.


Jag tycker man ska kasta ras begreppet i sopptunnan, pga att indelningen blir fel. Det verkar handla hela tiden om 2 grupper. Nomad och Bofast. Audiotiv och Visuell.


Nazister verkar tro att vi är menade att bo som djur i skogen, och ska tuffas till med dödsläger träning, där man så sist för 100år sen tvingade samiska barn att gå i indian skola under förskräckliga förhållanden där svenska polisen kom och frihets berövade barn och tvingade in dom i denna miljö där flera dog, och många vart sjuka gör mig mest gråtfärdig o spyfärdig bara att tänka på. Stackars bäbisar, vad är det för monster som har utverklat det här landet???


Ser jag till mina, familj, släkt o vänners ungar och oss själva, så är det bättre idag, men mobbing, trackaserier och negativ särbehandling kvarstår! Även fast dom på ytan "ser likadana ut" tills dom ställer frågan -Varför. Om allt möjligt iom att dom är nyfikna, och man kan inte motivera dom med tvång att lära sig, utan man måste argumentera korrekt för att få dom att lista ut själv att -Jo det här är ju jättebra att kunna, och det här stämmer nog... Tvång och skrik är helt meningslöst för våra kids, pga att vi är hela bunten otroligt envisa.


Samt öknamn som "särbegåvad" som som'bäst kommer fram, Adhd som sämst, för ofta då så handlar det aggiterade beteendet som man har dragit på sig, pga trauma i hem el andra nära miljöer. Att man är väl medveten om att det finns en pedagiskt o neurologisk grupp som använder sig av Visuell el Visuell-Kinesthetic inlärning, kostar för mycket att bry sig om, pga att skolan är utformad för Verbala/Audiotiva inlärnings grupper.


Det här är inte folk i allmänhets fel. Utan idioterna i riksdag m.m som ska vara medvetna om detta, men inte är det, eller struntar i det. Lärare ska få veta det i lärar högskolan, så Ja'Tack till pedagogiskt väldutbildade lärare, sen att dom har fel ämne kanske inte spelar så stor roll iom att lärarens roll bör väl motivera eget kunskaps sökande och fungera som stöd och motivation i största allmänhet.


Säkerligen varför man inte bryr sig så värst mycket om intelligens och kunnande är för att dom flesta prioriterar familj o vänner främst, vilket tjejerna får ta en stor potion av, i dagens särpräglade samhälle med förstansade roller. Även om det blir så i en hel del av fallen att killarna blir hemmapappor, och tjejerna jobbar mammor pga att ni tjejer är ju så tuffa o starka ju.   Men psykiska stressorer i form av intryck, människor och annat tristare knäcker oss killar lite tidigare en tjejerna, som dock kommer några få år efter oss grabbisar. Det här med femenism är latent lite överflödigt för vår grupp, även om det kan behövas fokus på jämlikhet lika väl för oss, för att nöta ur alla sociologiska dumheter om könsroller man matas oavbrutet med idag i vårat samhälle, som räcker att se om man tittar på reklam.  


Det här är ju hur kul som helst för mig, och jag ska väl fortsätta om detta framåt. För det här är grunden till varför jag läser/pluggar mycket, och även skriver om det, som hamnar på paus pga att man fastnar i skrivande om elände m.m

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards