Direktlänk till inlägg 11 november 2009

Djungeltrumma m Tema

Av Mikael - 11 november 2009 11:21

Någonstans då om man skriver en blogg med en inriktning. Så har man väl en önskan att påverka något till det positivare. Man hoppas att informationen man delger, hamnar hos rätt person som kritiskt granskar ens påståenden och verifierar om det finns ens sanningsbas i det man säger, och anses dom som logiskt och lärorikt, så kanske informationen för vidare med djungeltrumma. Det är på detta sätt som bloggar är bra, och skälet till att stater och myndigheter är ?rädda? för denna informations spridning.


Reklambranchen har forskat på hur informations och ryktesspridning fungerar eftersom det är väldigt viktigt för dem, och hur dom ska lansera sin skit. Ofta så är informations spridning mest effektiv med hjälp av djungeltrumma. Av det enkla skälet att vänner som deras vänner har förtroende för dem sprider ju deras övertygelse, som får sin tyngd i att vännen inger en förtroendefull bild av något positivt. Det här fungerar ju omvänt också.


Det är väl här som det tar stop för dom som motsäger sig neuropsykiatrins version av abc diagnoser som är en paketlösnig m orsaksbakgrund och symtom dom låtat från psykologi. Dom struntar nu i att bry sig om den psykologiska orsaksbakgrunden, och kör på sin egen linje. Som först har promotats av massmedia, och sen mellan gemeneman.


Det som jag inte har förstått är hur dom lyckats att få in mina personlighets drag och egenskaper i den allmänna kollektiva uppfattning om vad Adhd är och varför? Har det medvetet varit deras syfte, eller är det bara den grå massan som har lagt till lite eget.


Kinesthetic learning och the Fine line between ADHD och Kinesthic lerners


There are four basic types of learners: Vänster hjärna = auditory (Verbal-spatial), tactile (Beröring, som t.ex blindskrift) och Höger hjärna = visual (Visuospatiala), kinesthetic (Visuospatiala). Egentligen så är sidindelning lite spekulativ och debatterad då, men för enkelheten så satte jag dom på vänster vs höger hjärnhalva.


While types may overlap, visual learners tend to work best with visual stimuli, while auditory learners relate best to lecture-techniques and verbal material. Tactile-oriented students absorb new information most readily through their sense of touch, such as when tracing letters made from sandpaper.


Kinesthetic learners require body movement and action for optimal results: they need to move around, use their muscles, explore. Flashlight writing is an example of a kinesthetic technique. Writing letters in sand or shaving cream is both a tactile and kinesthetic method.


Kinesthetically oriented children find it stressful to be asked to ”look and listen” for long periods of time. (Just detta är ju väsenstligt för mig, jag får nästan panik-attack om du tvingar mig att stå still, och lyssna under en lång tid. Hemma så *kompenserar jag med -Ska vi röka... eller liknande.) Imagine the frustration of having your hands tied, your mouth covered, and your eyes blindfolded, so that you could neither gesture, speak, or see. Kinesthetic students face similar frustration when they are not allowed to move in a classroom. To relieve stress, they seek to break out of these constraints.


Min undran är varför skolan inte går ut med denna kunskap?? Varför vet inte Riksförbundet Attention om detta??? Eller gör dom, för jag har inte fått någon som helst hjälp med förståelse inför detta. Definitivt inte någon information av detta slag då.


Jag vet inte hur långt ut på denna kant jag hamnar för Visual/Kinesthetic, men jag måste skriva allt en gång, gärna två gånger innan det ordagrant sitter (nu i skola så har det varit relevant att få till rätt förklaring på prov då), även om jag kopplar övergripande, så har jag svårt att återge texters ordagranna återgivelse. Jag skriver o ritar på tavlan i skolan innan prov, eller om jag ska förklara vissa grejjer som t.ex hr cellen är uppbyggd och hur protein syntes fungerar. Dottern tycker det är lustigt när jag förklarar och gör om kaffekoppar till; stjärnor eller atomkärnor osv lol. Lätt sagt så kan man påstå att jag förklarar; väldigt symbolrikt, med gester och liknelser.


Kombinationen med att man är center/höger-hjärnad? Att man tänker abstrakt, fantasifullt o kreativt. Att man är motsatsen till praktiskt => teoretisk. Där det är svårt att visualisera verbal information helt utan praktiska hjälpmedel som bilder etc. Detta då in i ena öra, och ut i andra är väl passande här. Gör ju att det blir svårare om man inte vet hur man ska göra.


Folk ger ju upp till höger och vänster, och undrar om dom är korkade osv.... Även fast deras IQ ligger på +-125??!! Idag när jag vet hur det fungerar så är det inga problem för mig.


Det är detta som dom har hittat neurologiskt i forskning på individer som redan har en Adhd diagnos. Deras inlärning överens stämmer inte med samhället önskan och förväntning. Dagens skola är nästan enbart anpassad till "majoriteten aka NT (neurotypisk)" = Verbala inlärnings gruppen på ca 60-70%. Det är ju billigare att skita i minoriteten.


Mest sannolikt rent naturvetenskapligt och med moderna evolutions teorin som vill tillsvär oss till iom att vi tror på t.ex medicinsk vetenskaplig forskning (och neuropsykiatri speciellt), om man snabbt spekulerar i varför % antalet ligger som det gör. Naturligt urval och sexuellt urval är väl bästa spekulanterna då. Pga att det är en mindre % grupp så är det ju sannolikt att det handlar om recessiva gener eller halv-recessiva, som behöver 2 parter med samma/liknande allel uppsättning då.


Att nomadfolk är mer gynnade av att ha Visuel/Kinesthetic inlärning är det väl ingen tvekan om, rent praktiskt för att det tagit lång tid innan dom började att nyttja skrift språk. Som t.e Samer, så är det ju inte osannolikt att det är en större del av Samisk befolkning som har vårat sätt att lära sig på.


Ser man till sexuellt urval så är åtminstone jag väldigt selektiv när det gäller partner. Min flicka fungerar precis som jag med inlärning då.


Allt det här; har tvingat mig att utveckla en egen studie teknik för, helt utan hjälp vilket har tagit sin tid då. Visual/Kinesthetic learning är ingen genetisk åkomma eller NPF, utan en Evolutions-biologisk genetisk neurologisk utveckling, och man kan lova att min skalle är latjo att ha då'ra..


Inattention:


(c) often does not seem to listen when spoken to directly


Är man koncentrerad så används inte de audiotiva områderna lika aktivt, om man nu är inne i sitt. Föreställ dig en omstart på datorn. Det tar en 0.5-2 seks att rebota. Alla människor har ju dessa 4 inlärnings sätt, men använder 1el 2 i kombination mer aktivt.


(e) often has difficulty organizing tasks and activities


Att lära sig att organisera på ett sätt som ter sig helt idiotiskt och bakvänt är ju ööhum svårt då...


(f) often avoids, dislikes, or is reluctant to engage in tasks that require sustained mental effort (such as schoolwork or homework)

Det beror på upplägget ju.


(g) often loses things necessary for tasks or activities (e.g ., toys, school assignments, pencils, books, or tools)

I min lilla abstrakta fantasivärld som jag lever samtidigt i, så har det tagit ett tag innan jag hittat ett system att hitta, hålla reda på saker.


(h) is often easily distracted by extraneous stimuli


Det här beror på stress, samt hur man fungerar neurologiskt med de 5 sinnerna)


(i) is often forgetful in daily activities (Uuuhum jo förr då, men inte så mycket länge hoppas jag)


Bara baserat på dessa kriterier så har min matte-lärare Adhd. Han är den snurrigaste person rent praktiskt jag har träffat lol. Hans jobb är ju perfekt där han surfar runt i 5 lokaler från person till person.


Hyperactivety:


(a) often fidgets with hands or feet or squirms in seat (Se text ovan och dra slutsats själv)

(b) often leaves seat in classroom or in other situations in which remaining seated is expected (Se text ovan och dra slutsats själv)

(c) often runs about or climbs excessively in situations in which it is inappropriate (in adolescents or adults, may be limited to subjective feelings of restlessness) (Se text ovan och dra slutsats själv)

(d) often has difficulty playing or engaging in leisure activities quietly (Se text ovan och dra slutsats själv)

(e) is often "on the go or often acts as if driven by a motor" (Se text ovan och dra slutsats själv)

(f) often talks excessively (Se text ovan och dra slutsats själv) Sen så är väl vissa av oss ivriga att hjälpa, lära ut det man själv kan osv. Min tjejis är värsta pratkvarnen, precis som jag. Hon har ju en himla positiv inverkan på mig, och får mig att tagga ner även.


Impulsivity:


(g) often blurts out answers before questions have been completed (Se text ovan och dra slutsats själv)

(h) often has difficulty awaiting turn (Se text ovan och dra slutsats själv)

(i) often interrupts or intrudes on others (e.g., butts into conversations or games) (Det här handlar ju om taltekniker, sociala förväntningar etc och. Se text ovan och dra slutsats själv)

Det här har stört mig av och till (i), så jag har läst på om talarteknik. Jag länkar till wiki nu, så att man ser att det är ett område. Folk pratar dåligt till vardags med avbrott, så att andra tror att dom pratat klart. Det här har jag försökt att förklara för folk lite smidigt, med det är väldans svårt att förstå att man inte är fulländad lol.


Källa: DSM-IV ADHD


.....under bearbete

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards